O hranicích
Hraniční kameny
Pojmem HRANICE myslíme obecně lini, která při pohledu shora (respektive v mapě) odděluje od sebe navzájem dvě sousední území libovolných rozměrů a významu.
Běžně rozenáváme pro tuto dělicí čáru dva pojmy přibližně stejně chápaného významu: hranice a mez, respektive pro konkrétní bod "mezník" a ne zcela oficální "hraničník" (správně hraniční znak, kámen). Tato dvě základní slova mají podobný původ pravděpodobně již z indoevropského slovního základu, nicméně poněkud odlišný vývoj a význam.
MEZ (MEZNÍK) bývá odvozován ze staročeského výrazu "mezĕ" s indoevropským kořenem medͪͪ -ieh. Ze stejného kořene pak pochází i latinské slovo "medius" atd. V baltských jazycích došlo až k posunu významu ke slovům "les" a "strom", což je vlastně logické: lesy bývaly právě přirozenými hranicemi, mezemi mezi dvěma územími. Můžeme tedy chápat slovo mez ve významu jakéhosi úzkého, dlouhého "pruhu" území, vymezujícího od sebe dvě oblasti. Tradičně neobdělaného pásu země, lesa, včetně soudobého významu zatravněných svahovitých mezí. Vsadíme-li do takového pásu země kámen nebo jinou značku, máme mezník. Tedy znak, polohově definující a ověřující mez.
HRANICE jako pojem má zřejmě vývoj poněkud složitější. Podle výzkumů jazykovědců pochází z pradávného indoevropského základu „ghere“, „ghre“ ve významu "špičatý", "hranatý". Vycházejí z faktu, že podobně znějící slova se nacházejí jak ve slovanských, tak i v germánských jazycích a mají i stejný význam. Viz německé slovo „grenze“ (které nicméně asi nahradilo původní středověké označení „mark“, „marka“ až později - snad jej němečtí kolonisté převzali od západních Slovanů). Samo slovo „hranice“ („granica“) pravděpodobně původně znamenalo prostě hromadu dříví (nebo možná i kamení) srovnanou do hranatého tělesa. Takové umělé hromady sloužily k označení meze kam až zasahovala moc místního kmene či panovníka. Stručně řečeno, namísto hraničních kamenů bývaly zprvu na důležitých bodech hraničních linií, v každém případě však na dohled od sebe, stavěny hranice dříví. Pro české prostředí (a pouze pro ně) bylo podle legend navíc typické, že se v případě ohrožení tyto hranice zapalovaly, takže sloužily vlastně i jako signální telegraf (jazykovědci jdou ještě dál: soudí, že od tohoto významu byl odvozen pojem pro hořící hromadu dříví, ať už ve smyslu táboráku nebo například popravčího ohně; toto by korelovalo s premisou, že hranice bývaly páleny pouze u nás – v jiných jazycích se totiž dvojí význam slova (mezník i hořící dříví zároveň) nevyskytuje.
Na chvilku se zastavíme u faktu, že slovo "hranice" má v jediném tvaru de facto význam jednotný i množný. Můžeme hovořit o hranici v jednotném čísle ženského rodu (ta hranice ČR) i v množném (ty hranice ČR). Pokud je odvození významu od "zahraněných rovnanin dřeva" správný, byl by význam "ta hranice" označoval jeden konkrétní hraniční znak (tedy nikoli linii) a množné číslo "ty hranice" soustavu hraničních znaků v řadě, tedy hraniční linii samotnou. V obecném významu dneška ovšem oba pojmy více či méně splývají, přestože správný je vlastně ten druhý.
Zdroje: R.Derksen//Etymological dictionary of the Slavic inherited lexicon; Boston 2008 (ISBN 978904155046)
J.Koláček//Hranice feudálních panství - Označování v terénu a jeho stopy v současné krajině (Případová studie); diplomová práce UP Olomouc, 2008
Wikipedia: https://cs.wikipedia.org/wiki/Hranice
Vraťme se však k našemu středověku. Většinou bývala hranice vedena podél nějaké význačné přírodní linie: podél toku řeky, po hřebeni
horského pásma, podél cest, okrajem lesa a podobně. Na význačných bodech důležitých hranic mohly být instalovány výše zmíněné dřevěné rovnaniny. V méně exponovaných místech nebo u hranic menšího významu mohlo jít o volně navršené mohylky z kamení, záseky na stromech (většinou do tvaru X), tzv. líhy, kamenné zídky, příkopy, volně osazené kameny nebo znaky vysekané do skal. Určitého sjednocení dosáhla podoba hraničních znaků teprve až v novověku, a to zejména v souvislosti se zdokonalováním metodiky soupisů pozemků, počínaje tzv rustikálním katastrem v polovině 17. století. O tom však později v kapitole o mapování a katastrech.
Ilustrace z knihy Jakuba Menšíka z
Menštejna z roku 1600: O meze, hranicích
... a td. Znázorňuje přivádění svědků k
hraničním bodům.
K instalaci význačných hraničních kamenů, například zmíněných trojmezníků, se váže populární
legenda, ze které se vyvinulo přísloví „dávat na pamětnou“. Vyměření a osazení kamene bylo do jisté
míry vážnou společenskou událostí, které se účastnili majitelé všech tří panství, místní konšelé či
zastupitelé obcí (protože hranice panství byly i hranicemi podřízených vesnic) atd. Bylo navíc tradicí provádět takovouto pochůzku opakovaně, obvykle u příležitosti svátku nějakého význačného svatého. U důležitých hraničních kamenů pak následoval tak zvaný pardus: pořádných pár facek nebo ran
prutem na holou "šťastlivce" vybraného z místní omladiny, a to ze zcela oprávněného předpokladu, že dotyčný postižený si bude místo, kde byl bit pamatovat dobře až do smrti. V případě pozdějších územních sporů tak mohl být vyslechnut
jako očividný svědek schopný přesně lokalizovat místo. Většinou pak dostal od panstva ještě zlatku
nebo tak něco, takzvaně „na pamětnou“.