O kamenictví
Kámen - materiál
Kamenické řemeslo (možná by bylo lépe napsat protokamenické) je
bezesporu jedním z nejstarších, alespoň co se historie lidského
rodu týče. Když první hominid poprvé rozdrtil kámen za účelem
získání ostrých úštěpů, otevřel tím lidstvu netušené
obzory. Odrážení valounů z pazourku a dalších skelnatých
hornin, štípání jemných šupin ze vzniklých úštěpů a jejich
retušování se stalo na dlouhou dobu základem lidské činnosti a
vývoje. Doba kamenná je první známou etapou prehistorie lidstva –
a zároveň také nejdelší. Jen nejstarší období doby kamenné,
paleolit, zahrnuje 99% celého trvání lidského rodu. Postupně se
zlepšovala a zefektivňovala technika opracování nástrojů a
rozšiřovaly se materiálové zdroje. Už zřejmě v paleolitu lze
mluvit nikoli o náhodném sběru vhodných hornin, ale rovnou o
záměrné těžbě* a distribuci. Na jakém základu ona distribuce
fungovala se můžeme pouze dohadovat; zřejmě na vzájemně výhodné
naturální směně. Stejně tak se už v této době (a nejpozději
ke sklonku doby kamenné) začínají ze společnosti vyčleňovat
specialisté – jak na těžbu materiálu, tak na jeho zpracování.
Můžeme směle mluvit o prvních mistrech kamenického řemesla.
Kde to vlastně jsme
na časové ose historie? Začali jsme asi tak 3 před třemi miliony
let* a skončili zhruba 3 500let před naším letopočtem, kdy toto
prvotní, předmetalurgické období přechází do éry mědi a
bronzu. Kamenné nástroje včetně profláknutého pazourku se
samozřejmě používají dál. Přestávají však postupně být
nástroji převažujícími (i když se mnohde udrží téměř až
dodnes). Kámen se z původního
výhradního využití jako nástroje a zbraně přesouvá k využití
jako stavebního (zejména) materiálu.
A začíná rychlý rozvoj řemesla a jeho dělení do řady
speciálních dovedností. Nebo oborů, chcete li. Co zapříčinilo
tak rychlý boom rozvoje (ve všech směrech) po dlouhotrvajícím
stavu status quo, je otázkou pro povolanější. Ale jedním z
rozhodujících faktorů bylo zřejmě skončení poslední doby
ledové a mnohonásobné rozšíření možností, které tento event
lidstvu dal.
Doba měděná,
posléze bronzová, začíná tedy přibližně 3500 let před naším
letopočtem. Nicméně první doklady o použití kamene pro stavební
účely máme až z přelomu třetího milénia. Ve starověkém
Egyptě se, možná souběžně, rozšiřují dva faktory: písmo a
kamenné stavby. A nápisy zmíněného písma na stélách a zdech
kamenných staveb, do tohoto kamene pečlivě a znalecky vytesané a
vyryté. Člověk před pěti tisíci roky už tedy umí kámen nejen
rozlišit, vytěžit, ale také opracovat do kvádrů a desek,
vybrousit a vyleštit – a vysekat do něj filigránsky malé a
složité hieroglyfy, které přetrvaly mnohde do dnešních časů.
To všechno už předpokládá vysoce specializovanou společnost
nejen v obecném smyslu, ale i specializaci v rámci řemesla. Do
budoucna se už opracovatelé kamene budou navždy dělit na dělníky
v lomu, kteří horninu v hrubém požadovaném tvaru
vytěží a přibližně vytvarují, na kameníky,
kteří dají kvádru, sloupu či desce přesný tvar (tak přesný,
že – jak se traduje – mezi dva bloky kamene ve zdi nezasunete
ani papír) a kteří je dokážou i sestavit a slícovat do konečné
sestavy, dále na specialisty „písmomalíře“
schopné vytesat do kamene obrazce a nápisy a v neposlední řadě
na rodící se skupinu umělců,
tvořících sochy a okrasné i rituální předměty všeho druhu. A
řemeslníky, schopné z kusu alabastru vyřezat a vyleštit dokonalé
nástroje denní potřeby lepší společnosti: poháry, nádoby,
módní doplňky. Tak tohle všechno uměl už starověký Egypt za
prvních slunečních králů a jejich pyramid. A samozřejmě to
uměli i u tehdejších sousedů…
Technologie
toho všeho a také nástroje v rámci této technologie používané
se vlastně od té doby až dodnes příliš nezměnily.
Pouze dále rozšířily, vylepšily a specializovaly (pomineme li
dnešní moderní řezačky s diamantovými řeznými kotouči,
vrtačky a leštičky, vše poháněné elektromotory nebo stlačeným
vzduchem– ale i zde vlastně ten prapůvodní princip opracování
zůstává v zásadě stejný, stejně jako silikóza plic).
Vpravo: Na staroegyptské umění se často obecně pohlíží jako na poněkud primitivní. Zapomíná se ovšem, že egyptské malby měly vesměs rituální účel a zobrazení reality tu nebylo cílem. Smysl pro prostorové proporce však starověcí Egypťané měli úplně stejný jako moderní lidé. Dokladem mohou být naprosto dokonalá sochařská díla: na obrázku je socha královny Maatkare Hatšepsut, vládnoucí jako právoplatný faraon tzv. Nové říši ve 13.století před naším letopočtem. Leštěný vápenec.
Staroegyptští řemeslníci opracovávají kamennou stélu se se symbolickými obrazy. Dva z nich jsou vybaveni dlátem a tloukem, nástroj držený postavou vpravo je zřejmě teslice. Máme tu tedy sadu nástrojů, které provázejí kamenické řemeslo od samého počátku (první ze sedících postav bude nejspíš písař nebo malíř, drží v ruce nádobku s barvou).
Vlevo: Středověké vyobrazení kameníků se stejným druhem nástrojového vybavení jako na výše uvedeném obrázku ze starého Egypta. Dláto s dřevěnou palicí (Velká kronika ze Saint-Denis; stavba chrámu, druhá polovina 14.století) a vpravo "špicplošina" v rukou řemeslníka v kamenické dílně (Hausbuch der Mendelschen Zwölfbrüderstiftung, 1425-36, Nürnberg). Rozdíl je snad jen v materiálu nástrojů. Ve starověku to byla zřejmě měď (neboi spíše bronz), ve středověku pak již kalené železo.
Převzato z publikace M.Panáček (editor) & kol.: Historické způsoby opracování kamene, metody průzkumu a kritéria výběru náhradního kamene kvádrového zdiva, NTM Praha, 2013
Takže: nástroje kameníků
Většina z nich existuje nejméně od antických dob, některé pak (výše jmenované a vyobrazené) i déle. A navzdory mechanizaci a zdokonalování materiálu ze kterého jsou nástroje vyráběny, se často užívají dodnes. Kritérií pro jejich rozdělení bychom asi mohli vymyslet více, asi nejjednodušší bude systém převzatý z publikace (2), poněkud upravený:
- Nástroje ruční (drží se jednou rukou, přičemž energii jim předává nástroj držený v ruce druhé - kladivo, mlátek, tlouk atd.): Dláta různých tvarů a zakončení, špičáky, oškrty...
- Nástroje topůrkové jednoruční: většinou nástroje typu kladiva, patří sem však i nástroj, který mají kameníci společný s horníky, a to špičatý či motykově zakončený sekáč držený v jedné ruce volným topůrkem (hornické "želízko", jednoruční teslice) - do hlavy želízka se tlouklo mlátkem.
- Nástroje topůrkové obouruční: většina topůrkových nástrojů na obrázku vpravo. Krom zobrazených najdeme různé kombinace zakončení hlavy či ostří nástroje, především různého ozubení po vzoru pemrlice. Jednou z častějších variant je například špicteslice, s rovným ostřím i z ozuby. Odvozenou variantou špicplošiny (špicpospěchu) může tvarově být historická hasičská sekyrka - samouk Václav Rolínek, který v pískovcových skalách u Kunštátu vytesal celou jeskyni blanických rytířů i se sochami tedy de facto používal téměř regulérní kamenický nástroj...
- Vrtáky různých tvarů řezací hlavy a různého pohonu (jednoruční, s dříkem poháněným tětivou luku, se setrvačníkem - až po ruční či elektrické vrtačky...a ve velkém provedení pro práci v lomu vrtačky motorové, vzduchové s vlastním pojezdem).
- Kamenické pily: s ozubeným listem, hladkým listem (ruční, na dřevěném rámu), kotoučové s diamantovými zuby (současné). Můžeme sem zařadit i kdysi dávno užívaný provazec, kterým se řezaly měkké typy pískovců.
- Nástroje doplňkové (kartáče, brusy, zvedací čelisti, páky a podobně).
Zleva doprava: 1) Ukázka nabídky z historického katalogu britské firmy Brunner&Lay (povšimněme si vrtáku s tětivou). 2) Sada moderních ručních nástrojů a nástrojových fréz, 3) Sestava kotoučových řezáků s diamantovými nástavci k výrobě kamenných desek. Vpravo jsou do kamene vytesány základní kamenické nástroje: dláto, mlátek a kovové měřidlo.
Nejdřív je potřeba kámen vytěžit...
Kámen se těží v lomech. Mohou to být lomy jámové, stěnové, v méně případech i podzemní. Důležité je předem odkrýt povrchovou vrstvu navětralého masivu skály aby těžba probíhala až ve vrstvách "čerstvé" horniny. Pokud to vrstevnatost materiálu dovoluje (tedy pokud hornina tvoří lavicovité vrstvy nebo vykazuje kvádrovou odlučnost), lze vytěžit příslušný blok i pomocí jediné trhlinové plochy, maximálně s vyznačením čel, pokud nikoliv, je nutná kombinace nejméně dvou na sebe kolmých puklin v delší straně bloku.
Postup je vcelku standardní: Podél zadní delší hrany budoucího bloku (pokud je přední stěna již odkryta lomovou stěnou) se shora vytvoří špičákem (šramovačkou, dvojšpicem, ve starém Egyptě se užívaly i dioritové palice) rýha. Její hloubka může být odvislá od druhu a tvrdosti horniny, ty rovnoměrně zrnité, kompaktní a tvrdé se paradoxně lámou s větší požadovanou přesností. Do této rýhy jsou s rovnoměrnými odstupy od sebe (5-50cm) zahloubeny nebo zavrtány kapsy pro zatlučení klínů. Ty dřevěné se po aplikaci polévají vodou, bobtnající dřevo se roztahuje a trhá horninu podél řady klínů. Železné klíny je nutno vrážet do otvorů mechanicky, postupně a rovnoměrně. Totéž se týká i klínů s kovovou pochvou, vkládanou do vývrtu. V moderní době se skoro výhradně používají právě tyto klíny s přípravkem pro menší bloky a jejich další rozpojování na drobnější kameny, na vylamování velkých bloků ze skály je užíváno strojní vrtání s vrtáky až několik metrů dlouhými. Rozmístění vrtů v řadě za sebou je stejné jako u klínování výše. Do takto předem vyvrtaných tahů jsou poté aplikovány expanzívní roztoky: ty během tuhnutí zvětšují objem a trhají horninu (v našich končinách bude asi nejznámějším tzv trhací cement - Cevamit).¨
Obrázky vpravo: práce na rozpojování vytěženého bloku do menších kamenů je technologicky shodná s postupem při těžení samotného bloku (týmiž prostředky). V obou ukázkách je použit kovový klín s přípravkem (pochvou) vsunutým do vývrtu a roztahovaným mechanicky vháněným klínem - viz schema na dalším obrázku. Poslední fotografie pochází z nejmenovaného italského mramorového lomu. Jde o těžbu velkoformátových desek strojním vrtáním.
Obrázky vlevo: (1) Doprava odtěžených bloků pomocí lan a dřevěných skluzů v lomu. Historická fotografie, Pinterest, bez popisu. (2) a (3) Stopy po těžbě v pískovcích, Vrškámen u Petrovic (střední Povltaví).. Jsou dobře patrné kapsy připravené pro klíny, dřevěné (2) a železné (3). Obrázek vpravo (4): na odlomené ploše jsou u horní hrany krásně vidět stopy po kapsách. Foto 2,3 a 4 Ondra Žirovnický, Klučenice.
Návštěvou u kameníka
Po vytěžení a úpravě hrubě otesaného bloku kamene v požadovaném objemu přichází vytvarování do finální zamýšlené podoby. Většina bloků skončila ve formě stavebních kvádrů a dalších prvků (ostění, překladů, dlažby, částí nosných sloupů, obrubníků, říms atd.). Menší díl produkce měl náročnější opracování: drobné sakrální stavby (kříže, sloupy), náhrobní desky, různé dedikační kamenné desky. Nejmenší díl pak čekaly mistrovské kamenické úpravy a sochařské práce.
Začátkem jakýchkoli dalších úprav na vytěženém bloku horniny v kamenické dílně bylo odstranění větších nerovností a nepravidelností hrubě otesaného bloku. K tomu kameník obvykle použil jeden ze špičatých nástrojů na topůrku (špic, dvojšpic, špicplošina atd), u tvrdých hornin typu žuly krom zmíněného například i pemrlice (rozdíl v použití spočívá v tom, že nástroji typu pemrlice se buší kolmo na plochu bloku, zatímco u ostatních se úhel vůči ploše řídí tvrdostí materiálu - obecně platí, že čím měkčí je hornina, tím ostřejší úhel nástroje, naopak čím tvrdší, tím má být úder k ploše blíže ke kolmici). Důležitý je i podklad, na kterém je blok při práci položen. Ideální je vrstva písku či podobného materiálu tlumícího otřesy, dobré je i dřevo. Na tvrdém podkladu materiál snáze praská.
Vlastní formování kvádru (nebo složitějšího objektu, většinou však s pravoúhlými plochami či alespoň rovnými hranami) začíná vysekáním úzkého rovného pruhu (stezky) u jedné delší hrany kamenného bloku. K tomu se používalo ruční dláto s plochým ostřím - lemovadlo (obrázek vlevo nahoře). Ve stejné rovině (kontrolované kovovým pravítkem) se vysekala obvodová "stezka" kolem celé jedné plochy bloku. Takto uzavřený pruh se pak stal srovnávací rovinou pro odsekání přebývajícího kamene uvnitř mezi stezkami. Kameník mohl tuto přebývající masu odsekávat ostrými nástroji i plochými (nosatec, pospěch, bučarda). Postupně se takto dotvořily i plochy zbývající, přičemž se samozřejmě navázalo na již vytvořený lem stejným lemem v sousední ploše (čímž se vytvořila rovná hrana). U tvrdších, rovnoměrně zrnitých hornin se namísto odsekávání lemu kolem plochy používá "načnutí" kamene podél rysky při okraji plochy pomocí prýskače, plochého dláta s tupým úhlem pracovní plochy do kterého se buší mlátkem (vylamuje odštěpy materiálu směrem ven z plochy) a teprve pak zarovnání samotné "pěšiny" jemnějším nástrojem. Do středu plochy se pak pokračuje stejně jak bylo popsáno výše. (Dopuručuji shlédnout instruktážní video jehož odkaz je úplně dole na této stránce - jde o to prostřední vide ze tří uvedených).
Zmíněný postup je zjednodušen pro příklad kvádrovitého tvaru, nicméně podobně se pracuje i u tvarů složitějších. Krom prostého odsekávání plošných nerovností k tomu v těchto případech přistupuje i odlamování nepotřebných objemů například pomocí klínování do vývrtů, odsekávání (špičatými nástroji, sedákem apod.). Používá se rovněž osekávání zbytného materiálu v ploše nevelké mocnosti - jinými slovy postupné přibírání do hloubky. Ideálním nástrojem pro tuto metodu jsou plochá dláta nebo špicplošina.
Finální zarovnání se provádělo opět buď nástroji špičatými, s plochým ostřím nebo se zuby. Každý z těchto typů zanechává v ploše horniny svoje typické stopy. Proto je možno i po staletích z mnoha kamenných prvků zjistit technologii opracování, včetně použitého nástroje. Alespoň v případě, že povrch nebyl broušen či dokonce leštěn. Tam už samozřejmě veškeré povrchové stopy zanikají.
Poslední fází úprav je případné broušení či leštění povrchů. U kamenů určených pro stavební účely se prakticky neprovádělo. Typickými příklady mohou být leštěné náhrobní desky, boží muka, případně složitější architektonické ozdobné prvky a povrchy.
Obrázek vlevo: práce se špičákem na retušování nerovností plochy po vytýčení okrajové roviny (zřejmě odseknuto pomocí sedáku). Obrázky vpravo: dobové snímky z kamenických dílen, zcela vpravo středověké vyobrazení téhož. Zdroj: Pinterest, bohužel bez bližšího popisu.
Stopy po opracování aneb co prozradí kámen:
Zleva doprava: (1) Povrch opracovaný stejnosměrným přerovnáním plochým dlátem (šalírkou); Německo, Münster, 3.čtvrtina 15.století. (2) Povrch kvádru srovnaný plochým dlátem s ostrými jemnými zuby; Trier, 2.polovina 13.století. (3) Kvádry hradební zdi hradu Zásadka (okr. Mladá Boleslav) z konce
14. století opracované dvojšpicem nebo špičákem. (4) Kvádr jihovýchodní strany jižního
zhlaví nultého pilíře Karlova mostu kolem poloviny 14. století srovnaný pomocí plošiny s břitem s plochými zuby. (5) Práce s plošinou s rovným břitem: kvádr z hradu Dražice (okr. Mladá Boleslav) z první
poloviny 14. století.
Ukázky jsou převzaty z publikace "Historické způsoby opracování kamene, metody
průzkumu a kritéria výběru náhradního kamene
kvádrového zdiva" vydané NTM 2013 v Praze. Fotografie M.Panáček a M.Cihla.
...a na závěr pár krátkých instruktážních videí
(lépe řečeno odkazů na videa z YouTube. Lámání bloku žuly na menší desky, tesání stavebního kvádru, gravírování (rytí) nápisu.)
Vlevo: Instruktážní video lámání bloku žuly na menší díly (3min). Vpravo: Kamenické opracování stavebního kvádru (asi 17minut), zcela vpravo moderní způsob vysekávání (lépe řečeno gravírování) plastického nápisu do leštěné kamenné desky
Použité zdroje:
(1) Historické způsoby opracování kamene, metody průzkumu a kritéria výběru náhradního kamene kvádrového zdiva, Národní technické muzeum v Praze, 2013 (editor M.Panáček a kol.)
(2) Petr Béna/ Historické kamenosochařské nástroje; bakalářská práce UJEP Olomouc, 2007
(3) Kent R. Weeks/ Údolí králů - Hrobky a zádušní chrámy západních Théb, čes.verze 2002, vyd Rebo Productions a.s.
(4) internetové zdroje